ورود
المواضيع الأخيرة
جستجو
اطلاعات موردنیاز
سلام:
1-دوستان من این سایت کاملا ایرانی بوده واگردربعضی ازقسمتهاازکلمات عربی استفاده شده بخاطراین است که سایت مادرسایتی عربی است وقالبی فارسی ترازاین پیدانکردم.منراببخشید.وبرای فعال کردن چت باکستان کافیست روی کلمه وروددرسمت چپ چت باکس کلیک کنیدوبادروستان دیگرارتباط برقرارکنید.
2-دوستان من این یک فروم است,وفروم یعنی اینکه یک نفرسوال میکندوبقیه جواب میدهند.نه اینکه همه سوال کنندویک نفرجوابگوباشد.
دوستان خوبم اگرسوالی دارند,دربخش مربوط به سوالشان مطرح کنندتادراسرع وقت پاسخ سوالشان رادریافت نمایند.
3-ازدوستانی که مایل به همکاری درتالارهاویابخشهای مختلف سایت هستند,میتوانندازطریق پیام خصوصی باآدمین سایت درخواست خودشان رامطرح کنندتاابزارمدیریت آن قسمت دراختیارشان قرارگیرد.
امیدوارم لحظات مفیدومفرحی رادرانجمن بگذرانید.موفق باشیددوستانكساني كه Online هستند
در مجموع 288 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 288 مهمان هيچ كدام
بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 326 و در تاريخ الإثنين نوفمبر 18, 2024 8:48 am بوده است.
همه چیز درباره تاکسی برقی های تهران+عکس
صفحه 1 از 1
همه چیز درباره تاکسی برقی های تهران+عکس
امروزه
آلودگیهای زيستمحيطی از معضلات مهم و اساسی پيش روی مديران شهری است.
اين معضل در کنار افزايش روزافزون مصرف سوختهای فسيلی و کمبود منابع
تجديدناشدنی انرژی، سبب شدهاست تلاشهای فراوانی در زمينه استفاده از
انرژیهای جايگزين و کاهش مصرف سوخت صورت گيرد.
در حال حاضر
خودروهای هيبريدی و الکتريکی نمايانگر يکی از جدیترين روشهای استفاده از
انرژیهای جايگزين در خودروها هستند که از مزايای آنها میتوان به کوچکشدن
اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندههای محيط زيست اشاره کرد.
پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تاخير فراوان و با
جديت کم آغاز گرديد ولی با این حال اتفاقات موثرو مهمی در این زمینه در یکی
دو سال اخیر رخ داده.
به گزارش خبرنگار تابناک به نقل از نشریه
خودروی هیبرید، اواخر زمستان سال گذشته بود كه با خبر شديم تاكسي هوشمند
برقي و اولين خودرو هيبريد الكتريك ـ پيل سوختي ايران با حضور رئيس جمهور
رونمايي شده است. دستاوردي افتخارآميز كه مي تواند چشم اندازي نويد بخش
براي آينده را درپي داشته باشد. این پروژه که با حمایت مرکز همکاری های
فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و به مدیریت جمشيد آرين اصل، مخترع و مبتكر
اين خودروها ساخته شده خبر از آینده روشن بهره برداری از فناوری ها نو در
کشور می دهد، به شرط آنکه در این راه حمایت کافی از این دست اتفاقات صورت
گیرد.
نمایشگاه خودرو ژنو
«آرین»
که به تازگی در هشتاد و يكمين نمايشگاه بينالمللي خودرو ژنو شرکت کرده
است و خودروهايي را که ساخته در این نمایشگاه به نمايش گذاشته در مورد
دستاوردهاي حضور در نمايشگاه و جايگاه ايران در توسعه فناوري خودروهاي
الكتريكي می گوييد:
اصلي ما براي شرکت در نمايشگاه ژنو که امسال (2012) اين بود که نام ايران
در يکي از معروفترين نمايشگاههاي دنيا و در هشتادويکمين سال برگزاري آن
مطرح شده و البته يک نام نباشد؛ در کنارش محصولي باشد که بتواند عرض اندام
کند. مطمئناً اگر شما محصول خوبي نداشته باشيد، شما را در غرفههايي با
جايگاه پايين قرار ميدهند در حالي كه غرفه ما از نظر جايگاه و وسعت در
فضاي بسيار خوبي قرار داشت. از کمپانيهاي شرکتکننده حدود 700مورد، در
قسمت خدمات يا قطعات خودرو فعاليت داشتند. دليل شرکت کردن ما در نمايشگاه،
حضور بينالمللي با ارائه فناوری همگام با فناوری روز دنيا بود.
از
لحاظ مشخصات محصولات ارائه شده توسط ما در اين نمايشگاه، بايد گفت كه از
بين ويژگيهاي يک خودرو الكتريكي، سه مشخصهي برد، سرعت و وزن در
معرفيکردن خودروهاي دوستدار محيط زيست مهماند، که در مورد محصول ما
بيشينه سرعت برابر 180 کيلومتر در ساعت، بيشينه برد 250-200 کيلومتر و
البته بدون اضافه وزن نسبت به نوع بنزيني كه درموقعيت عادي با آن ميتوان
رانندگي کرد. اين ويژگيها سبب شده است خودرو ما در مقايسه با خودروهاي
امريکايي مثل ولت جنرال موتورز، رنو و نيسان ليفت برتري داشته و چشمگير
باشد.
مهمتر از خودرو، دستگاه شارژ پرتابلي بود که ما معرفي كرديم.
همه خودروسازان از جيام تا رنو، پژو و مرسدس بنز، تجهيزات ايستگاه شارژ
ارائه كرده بودند، اما عمل شارژ به صورت پلاگ-این صورت ميگرفت. 50 سال است
که اين روش در دنيا متداول است. آنچه کار ما را متمايز ميکرد، سيستمي
هوشمند و اتوماتيک بود که از داخل دستگاه شارژ هوشمند خارج ميشد و با
بدنه خودرو تماس پيدا كرده و عمل شارژ انجام ميشد.
ما
جزو معدود شرکتهايي بوديم که از سوي برگزاركنندگان نمايشگاه بينالمللي
براي برگزاري کنفرانس خبري انتخاب شديم. از سالن ما تنها سه شرکت براي
کنفرانس مطبوعاتي انتخاب شده بودند و مصلحت ديديم که ايده ايستگاه شارژ را
ارائه دهيم. مطمئناً سال بعد در اين نمايشگاه، شرکتهايي با ايده ما
محصولاتشان را عرضه خواهند کرد و اين ضعف ماست اگر محصولي عرضه نکنيم، يعني
ما ايده و فناوری را داريم.
در ادامه با اشاره به اينکه اين فناوري در کشورمان نوپا محسوب ميشود، و
فناوريهاي نوپا هم تا در جامعه جايگاه خود را پيدا کنند و به توليد انبوه و
صنعتي برسند، زماني طولاني را طي ميکنند، در مورد پيشبيني روند توسعه
اين فناوريدر کشور بیان داشت: اين روند دست خودمان است؛ درواقع به دست
دولت است. دولت است که سياستگذاري کرده و امکانات را فراهم ميکند تا
هزاران دانش پژوه و محقق مثل من، مسيري را طي کنند تا از ايده به محصولي
برسيم و بتوانيم تحولي در سيستم حملونقل يا انرژي ايجاد کنيم. 11 سال پيش
که پيشنهاد طرح را به دولت ارائه دادم، متأسفانه همهجا مخالفت کردند؛ از
رياست جمهوري و وزير صنايع که من با ايشان ملاقات داشتم بگيريد تا ديگران.
در حقيقت اين نگرش در آنها وجود داشت که خارجيها کاري را انجام دهند و ما
از آنها خريد کنيم. خوشبختانه الآن دولت ما چنين نگرشي ندارد و موافق است
که خودمان بسازيم؛ به دنبال علم برويم، سرمايهگذاري کنيم و به خودکفايي
برسيم. نظر مثبت دولت لازم است، اما کافي نيست. اين بينش دولت در مجلس هم
ايجاد شده است. در ساختار دولتي ايران همه موافقاند که ما در علم به
خودکفايي برسيم و ميخواهند روي آن سرمايهگذاري کنند. اما بنده با روند و
نوع نظام آن موافق نيستم. ما دوست داريم اين کار را با هم انجام دهيم، اما
نحوه اجراي اين کار مهمتر از خود ايده است. در اين مورد فرايند به کندي
پيش ميرود، يعني اگر قرار باشد ما اين فناوری را در جايي شروع کنيم، طي
زمانبندي مشخصي مثلاً طي يک سال شروع کنيم، با اين روند، اين يک سال به
پنج الي ده سال ميکشد و آنموقع هم عقبتر از آنچه خواهيم بود که ديگران
حرکت کردهاند. فضا مناسب است، دولت نظر مساعدي دارد، اما در مورد راهکارها
و روشها و مديريت اين فناوری جاي بحث وجود دارد؟!
تعامل با صنعت
آرین
در مورد تعامل خودروسازها با این دست فناوری ها و اینکه آیا تا کنون نتایج
مثبتی در این زمینه حاصل شده گفت: گاهي اوقات به مصلحت اقدام ميکنيم؛
منافع ملي را در نظر ميگيريم و بر اساس آن حرکتهايي انجام ميدهيم. در
ابتداي ورودم به ايران، ما يعني بنده و مركز همکاريهاي فناوري و نوآوري
رياست جمهوري كه بخش مهم اين قضيه است به اين نتيجه رسيديم که در اجراي
اهدافمان بايد خودروساز را مهم قلمداد کنيم. يعني اوست که در آينده
ميخواهد اين محصول را در خط توليد قرار دهد و به توليد انبوه برساند و به
اين فناوری نياز دارد. به همين دليل اين پروژهها را از ابتدا روي خودروهاي
آنها پياده کرديم؛ در صورتي که من خودروهاي ساخت خودم را داشتم. من يازده
سال پيش، خودرويي را که با پلتفرم خودم طراحي کردم ساختم: آريانا 792.
نيازي نبود ما اين فناوری را در خودرويي که سنگين است و مناسب اين کار نيست
پياده کنيم. هدف اين کار ملي بود.
احساس ميکرديم ايرانخودرو و
سايپا و ما يكي هستيم. در حقيقت اينجا نام ايران مطرح بود. به همين دليل،
وقت و هزينه گذاشتيم در 4 پروژه که هر کدام بين 3 تا 5 سال زمان مي برد و
هرکدام بين 4 تا 5 ميليارد تومان هزينه داشت. ما اين کار را انجام داديم.
اولين آنها خودرو الکتريکي سمند بود. چيزي که در مورد سمندالکتريک اهميت
داشت، مشخصات خودرو بود نه وزن و ظاهر خودرو. ما وزن خودرو را افزايش
نداديم، حتي در مواردي کاهش داديم. سيستم محرکهي آن را بيرون آورديم و
سيستم خودمان را جانمايي و نصب کرديم؛ عليرغم اينکه شايد شاسي خودرو
مناسب اين کار نبود. اين کار را بهگونهاي انجام داديم که صندوق عقب خودرو
خالي بماند. همهي کساني که خودروهايي از شرکتهاي ديگر را براي هيبريد يا
الکتريک کردن انتخاب ميکنند، چون خودرو براي اين منظور طراحي نشده و فضا
ندارد، اولين کارشان اين است که تجهيزات (باتري و ساير قطعات) را در صندوق
عقب ميگذارند. از نظر ظاهري، خودرو خوب است و کار ميکند، اما استاندارد
نيست چون معادلات مباحث فني خودرو به هم زده شده است. ما اين کار را
نکرديم، چون با اين کار مرکز ثقل خودرو به هم ميخورد؛ ما با رعايت اين
استانداردها و با سرعت 160 کيلومتر در ساعت که خود من اين سرعت را با
رانندگي در اتوبان تهران-اصفهان (سرعت متوسط 140 کيلومتر) در ساعت تجربه
کردم و در اين آزمايش موفقيت آميز ما همچنين براي اولين بار در خاورميانه
مسافت بيش از 500 کيلومتر را طي نموديم. همه فکر ميکرديم که محصولي ارائه
دادهايم که ميتواند وارد ميدان شود، اما متاسفانه نشد. موافقت توليد 100
دستگاه خودرو الكتريكي را از رياست جمهوري گرفتيم، اما موانعي بود که اجازه
نداد تا امروز اين دستور اجرايي شود. يعني هنگامي که فکر ميکرديم چگونه
هماهنگي لازم را ايجاد كنيم، به نظر ميرسيد برخي در فکر اين بودند چطور
جلوي کار را بگيرند!
پروژه ديگر هم هست که من فقط به آنها اشاره ميکنم. پروژه دوم خودرو
سرير بود. اين خودرو در ماههاي بهمن و اسفند سال گذشته، 1000 مسافرت شهري
را انجام داد و از مسافراني که سوار اين خودرو شده بودند از طريق فرم
نظرسنجي نظر خواهي شد. اين فرمها براي ما ارزش ميلياردي دارد. نظرخواهي از
مردم در اين خصوص يک کار بزرگ فرهنگي بود که براي اولينبار در ايران صورت
گرفت، ما با مردم عادي صحبت کرديم. حتي يک مورد اشکال فني هم در اين 1000
سفر درون شهري گزارش نشد و لذا در نظر داريم وارد فاز دوم اين پروژه شويم.
پروژه
سوم ما خودرو تيبا بود، به اين اميد که نظر سايپا را به شرکت در پروژه جلب
کنيم، ولي متأسفانه آنها بيشتر به دنبال دستيابي به اطلاعات بودند و بعد
از تيبا هم پروژه خودرو هايبريد الکتريک هيدروژن بود که در جريان آن
هستيد. اينها چهار پروژهاي بودند که ما در 16 ماه در ايران اجرا کرديم.
وی
در مورد آینده پروژه خود در ایران گفت: اگر خدا بخواهد، در سال جاري
بهدنبال اجراي فاز پروژهی تاکسيهاي هوشمند هستيم. فاز اول انجام 1000
مسافرت شهري بود. فاز دوم با سه خودرو صورت خواهد گرفت. يک خودرو
الکتريک-هيدروژن و دو خودرو الکتريکي. براي فاز دوم ما نياز به به يک
ايستگاه شارژ در تهران داريم که اميدواريم با کمک شهرداري تهران، ستاد
مديريت سوخت و مركز همكاريهاي فناوري رياست جمهوري، اين محل را به ما
بدهند؛ چون پروژهی ما فقط به دليل نداشتن مکان متوقف است.
پروژهی
سوم ما به توليد انبوه رساندن خودرو IEV2 است؛ همان خودرويي که تصاويرش را
در ژنو منتشر کرديم و از آن بسيار استقبال شد. چندين کمپاني فرانسوي و
آلماني علاقهمند هستند براي خريد اين خودرو مذاكره کنند.
مدیر
پروژه E4 در مورد استفاده از کارشناسان داخلي و خارجي در این طرح گفت: براي
پروژههاي علمي که تا بهحال انجام شده، چه در ايران چه در خارج از کشور،
يکسري شرکتها تأمينکنندهي قطعات يدکي و مواد اوليهاند. اينها يا در
ايران يا در خارج از ايران هستند. کساني هم هستند که در کنار پروژه با من
کار ميکنند. معمولاً در پروژهاي که حساس است و هنوز به توليد انبوه
نرسيده است، به دليل اينکه از ايدههاي اصلي محافظت شود، کارهاي کليدي را
خودم انجام ميدهم ولي در بقيه موارد، نيروهايي هستند که به صورت گروهي و
در کنار من مشغول به کار هستند. همچنين طرح برخي قطعات خاص را هم که در
ايران وجود ندارد، به شرکتهايي در خارج از ايران، ميفرستيم تا ساخته شود.
تعامل با دانشگاه
آرین
در مورد شرکتهاي دانش بنيان که در ايران و بلژيک تشکيل داده تا بسترهاي
مناسبي براي بوميسازي فناوری و آموزش افراد متخصص را را ایجاد کند می
گوید:
اينها بيشتر از دانشگاه مؤثر هستند. نقش شرکتهاي دانش بنيان خيلي
جديتر و مهمتر از دانشگاه است و البته اين خوب نيست، چون وظيفه اين
شرکتها، گسترش فناوری است و در کنار گسترش فناوری و نوآوري و توليد، آموزش
هم اتفاق ميافتد، ولي مگر چند نفر را ميتوانيم آموزش بدهيم؟ من در سيستم
خودم ده، بيست يا پنجاه نفر را بتوانم آموزش بدهم، ولي ميليونها دانشجوي
جوان وارد دانشگاه ميشوند.
فرموديد هنوز فضاي مناسبي براي تعامل
شما با دانشگاه فراهم نشده؛ بهعنوان کسي که منبعي از دانش فني در اين
زمينه محسوب ميشود، ولي فضايي براي انتقال دانشش به دانشگاه ايجاد نشده
است، فکر ميکنيد چه بايد کرد؟ آيا راهکاري داريد؟
بله، علاقهمندم
سازماني بيايد و همکاري کند و نه فقط براي موضوع شخص من، چون همانطور که
گفتم هزاران نفر مثل من هستند؛ در ايران يا خارج که سازمانيافته نيستند.
بايد نشستهاي منظمي بگذاريم و راهي پيدا کنيم که چگونه اين فناوری و دانش
روز به دانش پژوهان انتقال پيدا کند. ميتوان علاقهمندان هر رشته را در
کلاسهاي خاص با استادان واقعي به جايي رساند که ديگر کاري انجام ندهند که
آخر سر متوجه بشوند اين کار قبلاً انجام شده است. اينها بايد تازه از آنجا
به بعد جلو ببرند. دولت درحال حاضر علاقهمندي نشان ميدهد و براي اين کار
هزينه ميکند. معتقدم کساني در اين زمينه علاقهمندند و اين خلأ را باور
ميکنند. مسلماً در دانشگاه هم استاداني از اين نابساماني رنج ميبرند. اين
اساتيد ميتوانند به فرایند ما کمک کنند.
مزیت اقتصادی
آرین
در مورد اقتصادی بودن پروژه خود می گوید: گاهي اوقات يک محقق موضوعي را
انتخاب ميکند يا به ايدهاي ميرسد که در شرايط اوليه آن را صرفاً کاري
تحقيقاتي ميبيند، و به زمان طولاني نياز دارد تا نتيجهگيري کند که اين
ايده ميتواند به محصول تبديل شود. اين يک روند است و من چنين پروژههايي
را انجام دادهام. امثال ما از 10-15 سال پيش ميدانستيم که بالاخره
دولتها چه آنها که نفت ميفروشند وچه آنها که ميخرند به اين نتيجه
ميرسند که بايد تغيير ايجاد کنند. به اين ترتيب داريم وارد فناوریاي
ميشويم که قرار است بشر را حفظ کند و محيط زيستش را پاک کند، و براي
اينکه اين کار را بکند فناوریهاي جديد لازم است. به اين ترتيب انرژيهاي
پايدار و خودروهاي دوستدار محيط زيست در نهايت به توليد انبوه منجر
ميشوند. مثلا، همين تاکسي هوشمند الکتريک نمونهاي ساده است. اين
تاکسيها ميتوانند از يک به ده ، ده به صد و صد به صد هزار تا برسند. اما
با توجه به روند فناوری، توسعهی آن و امکانات، اين سرعت و اينکه ما چند
درصد سيستم حملونقل را امروز الکتريکی يا هيدروژنی کنيم، اين بحث
ديگرياست. يعني خودروساز بايد وقت داشته باشد، بدون اينکه از نظر اقتصادي
آسيب ببيند، روند توليدش را تغيير بدهد و به مرور از بنزيني به الکتريکي
سوق يافته و به جايي برسد که ديگر صد در صد جايگزين شود. بنابراين، تمام
کارهاي ما با در نظر گرفتن مسائل اقتصادي صورت گرفته است. قيمتهاي
تمامشده در ابتدا بالا هستند اما همينطور که تيراژ توليد بالا ميرود،
اين قيمت کاهش مييابد. ما همهچيز را در اين روند ديدهايم.
وی که در
هر دو زمينه هيبريد پيل سوختي و خودرو الكتريكي بر مبناي باتري فعاليت
كردهدر مورد اقتصادی بودن هر یک از این دو بخش می گوید:
همين سؤالي که
شما کرديد 11 سال پيش در تلويزيون مطرح شد. پاسخ من اين بود که خودروهاي
آينده صددرصد خودروهاي الکتريکاند، حالا امروز يک کلمه به آن اضافه ميکنم
چون جزو اختراع ما شده است؛ ميگويم خودروهاي هوشمند الکتريک. نظر من
تغيير پيدا نکرده پايه همان خودرو الکتريک است اما ما نميتوانيم به بهانه
يک فناوری، راه را براي يک فناوری ديگر را ببنديم يا روي آن سرمايهگذاري
نکنيم. پيل سوختي يک فناوری بسيار مهم است اگر دولت امروز ميخواهد روي آن
ميلياردها ريال سرمايهگذاري کند، بايد هزاران ميليارد ريال سرمايهگذاري
کند و البته باز هم کم است. اين فناوری ميتواند در خود خودرو استفاده شود
يا براي توليد توان باتري به كار رود. الان نميخواهم وارد اين بحث شوم هر
چند تجربهی هر دو مورد را داشتهام و خودروي هيبريد الکتريک هيدروژن ما
توانست تجربهی موفق اولين تست رانندگي داخل شهر را برايمان حاصل کند و در
نظر داريم به زودي با اين خودرو يک مسافت 500 کيلومتري را نيز با استفاده
از هيدروژن طي کنيم. به نظرم بگذاريد اول به فناوری پيل سوختي برسيم، چون
كشور ما 5 سال وقت لازم دارد تا به فناوری توليد انبوه هيدروژن و پيل
سوختي برسد. بعد از اين مراحل بايد به صورت اصولي و با برنامهريزي عمل
کنيم.
فرهنگ سازی و نگاهی به آینده
آرین
در مورد فرهنگ سازی لازم برای استفاده کردن از این فناوری ها و جا افتادن
این فرهنگ در میان مردم و مسئولان گفت: از جمله کارهايي که پارسال انجام
داديم اين بود که در دو مدرسه ـ يکي دخترانه و ديگري پسرانهـ که اعلام
آمادگي کرده بودند همين خودرو تاکسي هوشمند الکتريک را با دو نفر از اعضاي
تيم مان معرفي نموديم . خب دانشآموزان اول شلوغ ميکردند، اما وقتي ما
اين فناوری را نشان داديم و کمي در مورد محيط زيست و اينکه اين تاکسي
الکتريکي است که شما هم ميتوانيد بسازيد و کافي است علاقه مند باشيد و
مطالعه کنيد، با آنها صحبت کرديم، در نتيجه دانش آموزان ابراز علاقه نموده و
سوالات متعددي طرح كردند.
در مورد فرهنگسازي کاري که درمورد تاکسي
کرديم يا آنچه در مدرسه انجام داديم، در واقع آغازکار بود. امسال در
مدرسهها اين کار را دنبال خواهيم کرد. میخواهیم مدارس بيشتري را پوشش
دهيم و اين تورها را براي آنها بگذاريم. يعني بچهها سوار خودرو دوستدار
محيط زيست شوند و به کمک ديدن فيلم و... با مکانيسم علمي آن آشنا شوند.
اينگونه آموزشها در سنين دبستاني و دبيرستاني باعث ميشوند بچهها زماني
که وارد دانشگاه ميشوند با علوم و فنون و ايده ها و فناوری هاي روز آشنا
شوند. اين کار ساده است، چون هم مديران علاقهمند هستند و هم از نظر وجداني
احساس ميکنيم که خدمت ميکنيم. ولي در بحث دانشگاه حتماً نيازمند مکانيزم
و سيستم هستيم.
وی در مورد اهدافي که براي آينده E4در نظر دارند
گفت: آينده E4 در ايران، تماماً به دولت بستگي دارد و بهتنهايي هيچ کاري
نميتوانم انجام بدهم. اين پروژهاي خصوصي نيست و فقط با پول اجرا نميشود.
بنابراين نميتوانم جواب سؤال شما را دقيق بدهم که اين چشمانداز 6 ماه
ديگر يا 1سال ديگر اتفاق ميافتد. بخشي ازE4 شهر پاک است يعني ما بياييم
شهر پاک را در ايران راهاندازي کنيم. در جلسهاي که با رئيس جمهور محترم
داشتيم با کليات موضوع شهر پاک موافقت کردند، اما براي اجراييشدن اين
موضوع مجلس و سازمانهاي ديگر مانند وزارت مسکن و شرکت نفت در اين موضوع
دخالت وکمک بکنند؛ آنوقت ميتوانيم اين پروژه را انجام بدهيم. عليرغم
اينکه دولت حمايت ميکند و روابط دوستانهاي بين من و مركز همکاريهاي
فناوري رياست جمهوري وجود دارد، اين روند کند است.
با کمک همه دوستانم
در دولت و مجلس محترم تلاش ميکنيم تا موانع را پشت سر بگذاريم. بايد قبول
کنيم وقتي که دغدغههاي فراواني در مورد تاسيس، ايجاد و گسترش و
بهرهبرداري از فناوری داريم، بازدهي و سرعت عمل ما کاهش مييابد و در
حقيقت اين فرصت طلايي را به ديگران در کشورهاي ديگر ميدهيم تا با مديريت
صحيحي که دارند موفق شوند و بدين ترتيب مديريت انرژي جهان را بدست گيرند.
آلودگیهای زيستمحيطی از معضلات مهم و اساسی پيش روی مديران شهری است.
اين معضل در کنار افزايش روزافزون مصرف سوختهای فسيلی و کمبود منابع
تجديدناشدنی انرژی، سبب شدهاست تلاشهای فراوانی در زمينه استفاده از
انرژیهای جايگزين و کاهش مصرف سوخت صورت گيرد.
در حال حاضر
خودروهای هيبريدی و الکتريکی نمايانگر يکی از جدیترين روشهای استفاده از
انرژیهای جايگزين در خودروها هستند که از مزايای آنها میتوان به کوچکشدن
اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندههای محيط زيست اشاره کرد.
پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تاخير فراوان و با
جديت کم آغاز گرديد ولی با این حال اتفاقات موثرو مهمی در این زمینه در یکی
دو سال اخیر رخ داده.
به گزارش خبرنگار تابناک به نقل از نشریه
خودروی هیبرید، اواخر زمستان سال گذشته بود كه با خبر شديم تاكسي هوشمند
برقي و اولين خودرو هيبريد الكتريك ـ پيل سوختي ايران با حضور رئيس جمهور
رونمايي شده است. دستاوردي افتخارآميز كه مي تواند چشم اندازي نويد بخش
براي آينده را درپي داشته باشد. این پروژه که با حمایت مرکز همکاری های
فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و به مدیریت جمشيد آرين اصل، مخترع و مبتكر
اين خودروها ساخته شده خبر از آینده روشن بهره برداری از فناوری ها نو در
کشور می دهد، به شرط آنکه در این راه حمایت کافی از این دست اتفاقات صورت
گیرد.
نمایشگاه خودرو ژنو
«آرین»
که به تازگی در هشتاد و يكمين نمايشگاه بينالمللي خودرو ژنو شرکت کرده
است و خودروهايي را که ساخته در این نمایشگاه به نمايش گذاشته در مورد
دستاوردهاي حضور در نمايشگاه و جايگاه ايران در توسعه فناوري خودروهاي
الكتريكي می گوييد:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
دليلاصلي ما براي شرکت در نمايشگاه ژنو که امسال (2012) اين بود که نام ايران
در يکي از معروفترين نمايشگاههاي دنيا و در هشتادويکمين سال برگزاري آن
مطرح شده و البته يک نام نباشد؛ در کنارش محصولي باشد که بتواند عرض اندام
کند. مطمئناً اگر شما محصول خوبي نداشته باشيد، شما را در غرفههايي با
جايگاه پايين قرار ميدهند در حالي كه غرفه ما از نظر جايگاه و وسعت در
فضاي بسيار خوبي قرار داشت. از کمپانيهاي شرکتکننده حدود 700مورد، در
قسمت خدمات يا قطعات خودرو فعاليت داشتند. دليل شرکت کردن ما در نمايشگاه،
حضور بينالمللي با ارائه فناوری همگام با فناوری روز دنيا بود.
از
لحاظ مشخصات محصولات ارائه شده توسط ما در اين نمايشگاه، بايد گفت كه از
بين ويژگيهاي يک خودرو الكتريكي، سه مشخصهي برد، سرعت و وزن در
معرفيکردن خودروهاي دوستدار محيط زيست مهماند، که در مورد محصول ما
بيشينه سرعت برابر 180 کيلومتر در ساعت، بيشينه برد 250-200 کيلومتر و
البته بدون اضافه وزن نسبت به نوع بنزيني كه درموقعيت عادي با آن ميتوان
رانندگي کرد. اين ويژگيها سبب شده است خودرو ما در مقايسه با خودروهاي
امريکايي مثل ولت جنرال موتورز، رنو و نيسان ليفت برتري داشته و چشمگير
باشد.
مهمتر از خودرو، دستگاه شارژ پرتابلي بود که ما معرفي كرديم.
همه خودروسازان از جيام تا رنو، پژو و مرسدس بنز، تجهيزات ايستگاه شارژ
ارائه كرده بودند، اما عمل شارژ به صورت پلاگ-این صورت ميگرفت. 50 سال است
که اين روش در دنيا متداول است. آنچه کار ما را متمايز ميکرد، سيستمي
هوشمند و اتوماتيک بود که از داخل دستگاه شارژ هوشمند خارج ميشد و با
بدنه خودرو تماس پيدا كرده و عمل شارژ انجام ميشد.
ما
جزو معدود شرکتهايي بوديم که از سوي برگزاركنندگان نمايشگاه بينالمللي
براي برگزاري کنفرانس خبري انتخاب شديم. از سالن ما تنها سه شرکت براي
کنفرانس مطبوعاتي انتخاب شده بودند و مصلحت ديديم که ايده ايستگاه شارژ را
ارائه دهيم. مطمئناً سال بعد در اين نمايشگاه، شرکتهايي با ايده ما
محصولاتشان را عرضه خواهند کرد و اين ضعف ماست اگر محصولي عرضه نکنيم، يعني
ما ايده و فناوری را داريم.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ویدر ادامه با اشاره به اينکه اين فناوري در کشورمان نوپا محسوب ميشود، و
فناوريهاي نوپا هم تا در جامعه جايگاه خود را پيدا کنند و به توليد انبوه و
صنعتي برسند، زماني طولاني را طي ميکنند، در مورد پيشبيني روند توسعه
اين فناوريدر کشور بیان داشت: اين روند دست خودمان است؛ درواقع به دست
دولت است. دولت است که سياستگذاري کرده و امکانات را فراهم ميکند تا
هزاران دانش پژوه و محقق مثل من، مسيري را طي کنند تا از ايده به محصولي
برسيم و بتوانيم تحولي در سيستم حملونقل يا انرژي ايجاد کنيم. 11 سال پيش
که پيشنهاد طرح را به دولت ارائه دادم، متأسفانه همهجا مخالفت کردند؛ از
رياست جمهوري و وزير صنايع که من با ايشان ملاقات داشتم بگيريد تا ديگران.
در حقيقت اين نگرش در آنها وجود داشت که خارجيها کاري را انجام دهند و ما
از آنها خريد کنيم. خوشبختانه الآن دولت ما چنين نگرشي ندارد و موافق است
که خودمان بسازيم؛ به دنبال علم برويم، سرمايهگذاري کنيم و به خودکفايي
برسيم. نظر مثبت دولت لازم است، اما کافي نيست. اين بينش دولت در مجلس هم
ايجاد شده است. در ساختار دولتي ايران همه موافقاند که ما در علم به
خودکفايي برسيم و ميخواهند روي آن سرمايهگذاري کنند. اما بنده با روند و
نوع نظام آن موافق نيستم. ما دوست داريم اين کار را با هم انجام دهيم، اما
نحوه اجراي اين کار مهمتر از خود ايده است. در اين مورد فرايند به کندي
پيش ميرود، يعني اگر قرار باشد ما اين فناوری را در جايي شروع کنيم، طي
زمانبندي مشخصي مثلاً طي يک سال شروع کنيم، با اين روند، اين يک سال به
پنج الي ده سال ميکشد و آنموقع هم عقبتر از آنچه خواهيم بود که ديگران
حرکت کردهاند. فضا مناسب است، دولت نظر مساعدي دارد، اما در مورد راهکارها
و روشها و مديريت اين فناوری جاي بحث وجود دارد؟!
تعامل با صنعت
آرین
در مورد تعامل خودروسازها با این دست فناوری ها و اینکه آیا تا کنون نتایج
مثبتی در این زمینه حاصل شده گفت: گاهي اوقات به مصلحت اقدام ميکنيم؛
منافع ملي را در نظر ميگيريم و بر اساس آن حرکتهايي انجام ميدهيم. در
ابتداي ورودم به ايران، ما يعني بنده و مركز همکاريهاي فناوري و نوآوري
رياست جمهوري كه بخش مهم اين قضيه است به اين نتيجه رسيديم که در اجراي
اهدافمان بايد خودروساز را مهم قلمداد کنيم. يعني اوست که در آينده
ميخواهد اين محصول را در خط توليد قرار دهد و به توليد انبوه برساند و به
اين فناوری نياز دارد. به همين دليل اين پروژهها را از ابتدا روي خودروهاي
آنها پياده کرديم؛ در صورتي که من خودروهاي ساخت خودم را داشتم. من يازده
سال پيش، خودرويي را که با پلتفرم خودم طراحي کردم ساختم: آريانا 792.
نيازي نبود ما اين فناوری را در خودرويي که سنگين است و مناسب اين کار نيست
پياده کنيم. هدف اين کار ملي بود.
احساس ميکرديم ايرانخودرو و
سايپا و ما يكي هستيم. در حقيقت اينجا نام ايران مطرح بود. به همين دليل،
وقت و هزينه گذاشتيم در 4 پروژه که هر کدام بين 3 تا 5 سال زمان مي برد و
هرکدام بين 4 تا 5 ميليارد تومان هزينه داشت. ما اين کار را انجام داديم.
اولين آنها خودرو الکتريکي سمند بود. چيزي که در مورد سمندالکتريک اهميت
داشت، مشخصات خودرو بود نه وزن و ظاهر خودرو. ما وزن خودرو را افزايش
نداديم، حتي در مواردي کاهش داديم. سيستم محرکهي آن را بيرون آورديم و
سيستم خودمان را جانمايي و نصب کرديم؛ عليرغم اينکه شايد شاسي خودرو
مناسب اين کار نبود. اين کار را بهگونهاي انجام داديم که صندوق عقب خودرو
خالي بماند. همهي کساني که خودروهايي از شرکتهاي ديگر را براي هيبريد يا
الکتريک کردن انتخاب ميکنند، چون خودرو براي اين منظور طراحي نشده و فضا
ندارد، اولين کارشان اين است که تجهيزات (باتري و ساير قطعات) را در صندوق
عقب ميگذارند. از نظر ظاهري، خودرو خوب است و کار ميکند، اما استاندارد
نيست چون معادلات مباحث فني خودرو به هم زده شده است. ما اين کار را
نکرديم، چون با اين کار مرکز ثقل خودرو به هم ميخورد؛ ما با رعايت اين
استانداردها و با سرعت 160 کيلومتر در ساعت که خود من اين سرعت را با
رانندگي در اتوبان تهران-اصفهان (سرعت متوسط 140 کيلومتر) در ساعت تجربه
کردم و در اين آزمايش موفقيت آميز ما همچنين براي اولين بار در خاورميانه
مسافت بيش از 500 کيلومتر را طي نموديم. همه فکر ميکرديم که محصولي ارائه
دادهايم که ميتواند وارد ميدان شود، اما متاسفانه نشد. موافقت توليد 100
دستگاه خودرو الكتريكي را از رياست جمهوري گرفتيم، اما موانعي بود که اجازه
نداد تا امروز اين دستور اجرايي شود. يعني هنگامي که فکر ميکرديم چگونه
هماهنگي لازم را ايجاد كنيم، به نظر ميرسيد برخي در فکر اين بودند چطور
جلوي کار را بگيرند!
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
سهپروژه ديگر هم هست که من فقط به آنها اشاره ميکنم. پروژه دوم خودرو
سرير بود. اين خودرو در ماههاي بهمن و اسفند سال گذشته، 1000 مسافرت شهري
را انجام داد و از مسافراني که سوار اين خودرو شده بودند از طريق فرم
نظرسنجي نظر خواهي شد. اين فرمها براي ما ارزش ميلياردي دارد. نظرخواهي از
مردم در اين خصوص يک کار بزرگ فرهنگي بود که براي اولينبار در ايران صورت
گرفت، ما با مردم عادي صحبت کرديم. حتي يک مورد اشکال فني هم در اين 1000
سفر درون شهري گزارش نشد و لذا در نظر داريم وارد فاز دوم اين پروژه شويم.
پروژه
سوم ما خودرو تيبا بود، به اين اميد که نظر سايپا را به شرکت در پروژه جلب
کنيم، ولي متأسفانه آنها بيشتر به دنبال دستيابي به اطلاعات بودند و بعد
از تيبا هم پروژه خودرو هايبريد الکتريک هيدروژن بود که در جريان آن
هستيد. اينها چهار پروژهاي بودند که ما در 16 ماه در ايران اجرا کرديم.
وی
در مورد آینده پروژه خود در ایران گفت: اگر خدا بخواهد، در سال جاري
بهدنبال اجراي فاز پروژهی تاکسيهاي هوشمند هستيم. فاز اول انجام 1000
مسافرت شهري بود. فاز دوم با سه خودرو صورت خواهد گرفت. يک خودرو
الکتريک-هيدروژن و دو خودرو الکتريکي. براي فاز دوم ما نياز به به يک
ايستگاه شارژ در تهران داريم که اميدواريم با کمک شهرداري تهران، ستاد
مديريت سوخت و مركز همكاريهاي فناوري رياست جمهوري، اين محل را به ما
بدهند؛ چون پروژهی ما فقط به دليل نداشتن مکان متوقف است.
پروژهی
سوم ما به توليد انبوه رساندن خودرو IEV2 است؛ همان خودرويي که تصاويرش را
در ژنو منتشر کرديم و از آن بسيار استقبال شد. چندين کمپاني فرانسوي و
آلماني علاقهمند هستند براي خريد اين خودرو مذاكره کنند.
مدیر
پروژه E4 در مورد استفاده از کارشناسان داخلي و خارجي در این طرح گفت: براي
پروژههاي علمي که تا بهحال انجام شده، چه در ايران چه در خارج از کشور،
يکسري شرکتها تأمينکنندهي قطعات يدکي و مواد اوليهاند. اينها يا در
ايران يا در خارج از ايران هستند. کساني هم هستند که در کنار پروژه با من
کار ميکنند. معمولاً در پروژهاي که حساس است و هنوز به توليد انبوه
نرسيده است، به دليل اينکه از ايدههاي اصلي محافظت شود، کارهاي کليدي را
خودم انجام ميدهم ولي در بقيه موارد، نيروهايي هستند که به صورت گروهي و
در کنار من مشغول به کار هستند. همچنين طرح برخي قطعات خاص را هم که در
ايران وجود ندارد، به شرکتهايي در خارج از ايران، ميفرستيم تا ساخته شود.
تعامل با دانشگاه
آرین
در مورد شرکتهاي دانش بنيان که در ايران و بلژيک تشکيل داده تا بسترهاي
مناسبي براي بوميسازي فناوری و آموزش افراد متخصص را را ایجاد کند می
گوید:
اينها بيشتر از دانشگاه مؤثر هستند. نقش شرکتهاي دانش بنيان خيلي
جديتر و مهمتر از دانشگاه است و البته اين خوب نيست، چون وظيفه اين
شرکتها، گسترش فناوری است و در کنار گسترش فناوری و نوآوري و توليد، آموزش
هم اتفاق ميافتد، ولي مگر چند نفر را ميتوانيم آموزش بدهيم؟ من در سيستم
خودم ده، بيست يا پنجاه نفر را بتوانم آموزش بدهم، ولي ميليونها دانشجوي
جوان وارد دانشگاه ميشوند.
فرموديد هنوز فضاي مناسبي براي تعامل
شما با دانشگاه فراهم نشده؛ بهعنوان کسي که منبعي از دانش فني در اين
زمينه محسوب ميشود، ولي فضايي براي انتقال دانشش به دانشگاه ايجاد نشده
است، فکر ميکنيد چه بايد کرد؟ آيا راهکاري داريد؟
بله، علاقهمندم
سازماني بيايد و همکاري کند و نه فقط براي موضوع شخص من، چون همانطور که
گفتم هزاران نفر مثل من هستند؛ در ايران يا خارج که سازمانيافته نيستند.
بايد نشستهاي منظمي بگذاريم و راهي پيدا کنيم که چگونه اين فناوری و دانش
روز به دانش پژوهان انتقال پيدا کند. ميتوان علاقهمندان هر رشته را در
کلاسهاي خاص با استادان واقعي به جايي رساند که ديگر کاري انجام ندهند که
آخر سر متوجه بشوند اين کار قبلاً انجام شده است. اينها بايد تازه از آنجا
به بعد جلو ببرند. دولت درحال حاضر علاقهمندي نشان ميدهد و براي اين کار
هزينه ميکند. معتقدم کساني در اين زمينه علاقهمندند و اين خلأ را باور
ميکنند. مسلماً در دانشگاه هم استاداني از اين نابساماني رنج ميبرند. اين
اساتيد ميتوانند به فرایند ما کمک کنند.
مزیت اقتصادی
آرین
در مورد اقتصادی بودن پروژه خود می گوید: گاهي اوقات يک محقق موضوعي را
انتخاب ميکند يا به ايدهاي ميرسد که در شرايط اوليه آن را صرفاً کاري
تحقيقاتي ميبيند، و به زمان طولاني نياز دارد تا نتيجهگيري کند که اين
ايده ميتواند به محصول تبديل شود. اين يک روند است و من چنين پروژههايي
را انجام دادهام. امثال ما از 10-15 سال پيش ميدانستيم که بالاخره
دولتها چه آنها که نفت ميفروشند وچه آنها که ميخرند به اين نتيجه
ميرسند که بايد تغيير ايجاد کنند. به اين ترتيب داريم وارد فناوریاي
ميشويم که قرار است بشر را حفظ کند و محيط زيستش را پاک کند، و براي
اينکه اين کار را بکند فناوریهاي جديد لازم است. به اين ترتيب انرژيهاي
پايدار و خودروهاي دوستدار محيط زيست در نهايت به توليد انبوه منجر
ميشوند. مثلا، همين تاکسي هوشمند الکتريک نمونهاي ساده است. اين
تاکسيها ميتوانند از يک به ده ، ده به صد و صد به صد هزار تا برسند. اما
با توجه به روند فناوری، توسعهی آن و امکانات، اين سرعت و اينکه ما چند
درصد سيستم حملونقل را امروز الکتريکی يا هيدروژنی کنيم، اين بحث
ديگرياست. يعني خودروساز بايد وقت داشته باشد، بدون اينکه از نظر اقتصادي
آسيب ببيند، روند توليدش را تغيير بدهد و به مرور از بنزيني به الکتريکي
سوق يافته و به جايي برسد که ديگر صد در صد جايگزين شود. بنابراين، تمام
کارهاي ما با در نظر گرفتن مسائل اقتصادي صورت گرفته است. قيمتهاي
تمامشده در ابتدا بالا هستند اما همينطور که تيراژ توليد بالا ميرود،
اين قيمت کاهش مييابد. ما همهچيز را در اين روند ديدهايم.
وی که در
هر دو زمينه هيبريد پيل سوختي و خودرو الكتريكي بر مبناي باتري فعاليت
كردهدر مورد اقتصادی بودن هر یک از این دو بخش می گوید:
همين سؤالي که
شما کرديد 11 سال پيش در تلويزيون مطرح شد. پاسخ من اين بود که خودروهاي
آينده صددرصد خودروهاي الکتريکاند، حالا امروز يک کلمه به آن اضافه ميکنم
چون جزو اختراع ما شده است؛ ميگويم خودروهاي هوشمند الکتريک. نظر من
تغيير پيدا نکرده پايه همان خودرو الکتريک است اما ما نميتوانيم به بهانه
يک فناوری، راه را براي يک فناوری ديگر را ببنديم يا روي آن سرمايهگذاري
نکنيم. پيل سوختي يک فناوری بسيار مهم است اگر دولت امروز ميخواهد روي آن
ميلياردها ريال سرمايهگذاري کند، بايد هزاران ميليارد ريال سرمايهگذاري
کند و البته باز هم کم است. اين فناوری ميتواند در خود خودرو استفاده شود
يا براي توليد توان باتري به كار رود. الان نميخواهم وارد اين بحث شوم هر
چند تجربهی هر دو مورد را داشتهام و خودروي هيبريد الکتريک هيدروژن ما
توانست تجربهی موفق اولين تست رانندگي داخل شهر را برايمان حاصل کند و در
نظر داريم به زودي با اين خودرو يک مسافت 500 کيلومتري را نيز با استفاده
از هيدروژن طي کنيم. به نظرم بگذاريد اول به فناوری پيل سوختي برسيم، چون
كشور ما 5 سال وقت لازم دارد تا به فناوری توليد انبوه هيدروژن و پيل
سوختي برسد. بعد از اين مراحل بايد به صورت اصولي و با برنامهريزي عمل
کنيم.
فرهنگ سازی و نگاهی به آینده
آرین
در مورد فرهنگ سازی لازم برای استفاده کردن از این فناوری ها و جا افتادن
این فرهنگ در میان مردم و مسئولان گفت: از جمله کارهايي که پارسال انجام
داديم اين بود که در دو مدرسه ـ يکي دخترانه و ديگري پسرانهـ که اعلام
آمادگي کرده بودند همين خودرو تاکسي هوشمند الکتريک را با دو نفر از اعضاي
تيم مان معرفي نموديم . خب دانشآموزان اول شلوغ ميکردند، اما وقتي ما
اين فناوری را نشان داديم و کمي در مورد محيط زيست و اينکه اين تاکسي
الکتريکي است که شما هم ميتوانيد بسازيد و کافي است علاقه مند باشيد و
مطالعه کنيد، با آنها صحبت کرديم، در نتيجه دانش آموزان ابراز علاقه نموده و
سوالات متعددي طرح كردند.
در مورد فرهنگسازي کاري که درمورد تاکسي
کرديم يا آنچه در مدرسه انجام داديم، در واقع آغازکار بود. امسال در
مدرسهها اين کار را دنبال خواهيم کرد. میخواهیم مدارس بيشتري را پوشش
دهيم و اين تورها را براي آنها بگذاريم. يعني بچهها سوار خودرو دوستدار
محيط زيست شوند و به کمک ديدن فيلم و... با مکانيسم علمي آن آشنا شوند.
اينگونه آموزشها در سنين دبستاني و دبيرستاني باعث ميشوند بچهها زماني
که وارد دانشگاه ميشوند با علوم و فنون و ايده ها و فناوری هاي روز آشنا
شوند. اين کار ساده است، چون هم مديران علاقهمند هستند و هم از نظر وجداني
احساس ميکنيم که خدمت ميکنيم. ولي در بحث دانشگاه حتماً نيازمند مکانيزم
و سيستم هستيم.
وی در مورد اهدافي که براي آينده E4در نظر دارند
گفت: آينده E4 در ايران، تماماً به دولت بستگي دارد و بهتنهايي هيچ کاري
نميتوانم انجام بدهم. اين پروژهاي خصوصي نيست و فقط با پول اجرا نميشود.
بنابراين نميتوانم جواب سؤال شما را دقيق بدهم که اين چشمانداز 6 ماه
ديگر يا 1سال ديگر اتفاق ميافتد. بخشي ازE4 شهر پاک است يعني ما بياييم
شهر پاک را در ايران راهاندازي کنيم. در جلسهاي که با رئيس جمهور محترم
داشتيم با کليات موضوع شهر پاک موافقت کردند، اما براي اجراييشدن اين
موضوع مجلس و سازمانهاي ديگر مانند وزارت مسکن و شرکت نفت در اين موضوع
دخالت وکمک بکنند؛ آنوقت ميتوانيم اين پروژه را انجام بدهيم. عليرغم
اينکه دولت حمايت ميکند و روابط دوستانهاي بين من و مركز همکاريهاي
فناوري رياست جمهوري وجود دارد، اين روند کند است.
با کمک همه دوستانم
در دولت و مجلس محترم تلاش ميکنيم تا موانع را پشت سر بگذاريم. بايد قبول
کنيم وقتي که دغدغههاي فراواني در مورد تاسيس، ايجاد و گسترش و
بهرهبرداري از فناوری داريم، بازدهي و سرعت عمل ما کاهش مييابد و در
حقيقت اين فرصت طلايي را به ديگران در کشورهاي ديگر ميدهيم تا با مديريت
صحيحي که دارند موفق شوند و بدين ترتيب مديريت انرژي جهان را بدست گيرند.
امید- مدبرآزمایشی
- تعداد پستها : 1315
تاريخ التسجيل : 2011-04-08
مواضيع مماثلة
» مخالفت فرمانداری تهران با افزایش کرایه تاکسی
» درباره ی مثلث برمودا + عکس
» کاریکاتور 20 سال پیش گل آقا درباره گرانی
» اعلام برنامه ها وفیلم های تلوزیون ایران
» ساخت 2 فیلم درباره ندا آقاسلطان
» درباره ی مثلث برمودا + عکس
» کاریکاتور 20 سال پیش گل آقا درباره گرانی
» اعلام برنامه ها وفیلم های تلوزیون ایران
» ساخت 2 فیلم درباره ندا آقاسلطان
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
الأربعاء ديسمبر 13, 2017 12:23 am من طرف abadan56
» کانال های جم
الثلاثاء ديسمبر 12, 2017 11:54 pm من طرف abadan56
» اخبارکانال های HD
الأربعاء يناير 28, 2015 4:52 am من طرف mreza
» رفع عیب بوت نشدن استار ست x95usb و ماندن روی حرف b
الإثنين سبتمبر 01, 2014 12:20 am من طرف ely
» آموزش تصویری نصب ۲۵ جهت قابل دریافت در ایران در یک فایل پی دی اف
الخميس أغسطس 21, 2014 6:04 pm من طرف majidrahmani17
» مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم
الجمعة مايو 09, 2014 1:27 am من طرف shoaib_joya@yahoo.com
» فکرمیکنی اگراین کاررابکنی بهتره!!!!!!!!!!!!!!!!
الجمعة مايو 09, 2014 1:25 am من طرف shoaib_joya@yahoo.com
» راه حل جهت رفع مشکل چراغ قرمز رسیورهای آی کلاس
السبت فبراير 08, 2014 11:22 pm من طرف kiarash3015
» پچ رسمی آی کلاس 9696,9797 hdmi و لیست کانال برای 9797
الخميس يناير 23, 2014 4:46 am من طرف T2
» istar 4000x
الأحد يناير 05, 2014 12:20 am من طرف pashey
» دانلود فیلم تسویه حساب با لینک مستقیم
الجمعة أبريل 13, 2012 3:45 am من طرف Admin
» دانلود فیلتر شکن محبوب اولترا سارف 1008(U1008)
الجمعة أبريل 13, 2012 3:45 am من طرف Admin
» PATCH ولودر استرانگ
الجمعة أبريل 13, 2012 3:45 am من طرف Admin
» اديتور رسيور X60cu Usb جهت ويرايش ليست كانال ها و فركانس ها
الجمعة أبريل 13, 2012 3:44 am من طرف Admin
» سوژه های داغ وطنی! (فقط بخندید...)
الثلاثاء فبراير 21, 2012 10:08 pm من طرف Admin
» تبدیل کردن موزیلا فایرفاکس به ف*لتر شکن!!!
السبت فبراير 04, 2012 11:34 pm من طرف AINAZI
» نرم افزار رسمی به ورژن 11366 برای آیکلاس و هایویون معمولی و hdmi به تاریخ 2011/03/28
الجمعة فبراير 03, 2012 5:48 pm من طرف Admin
» اعلام وضعیت شرینگ
الجمعة فبراير 03, 2012 5:48 pm من طرف Admin
» آخرین اخبارمربوط به کانالهای Nilsat
الأحد يناير 08, 2012 7:48 pm من طرف Admin
» دانلود سریال بسیار زیبای اسپارتاکوس Spartacus : Blood And Sand با لینک مستقیم
الأحد يناير 08, 2012 7:48 pm من طرف Admin
» دانلود فیلم هندی Hostel 2011 با لینک مستقیم
الأحد يناير 08, 2012 7:47 pm من طرف Admin
» عکس های سری داف های حزب الله !!!
السبت يناير 07, 2012 1:29 am من طرف Admin
» معرفی ایـــکس کــــروزر XDSR600
السبت ديسمبر 10, 2011 10:21 am من طرف Admin
» جدیدترین تغییرات در کانالها و فرکانسهای ماهواره Badr
الثلاثاء نوفمبر 22, 2011 12:11 am من طرف amir pa80
» معرفی سایت رسمی وسایت های مرتبط با رسیور ISTAR
السبت نوفمبر 19, 2011 7:28 pm من طرف Admin